Friday 9 April 2010

Vår!

Da jeg pustet inn utenfor skolen i ettermiddag var det noe som slo meg. Noe nytt...vår! Den rare og velkomne følelsen dypt inne i kroppen av at nå - nå, endelig! Er våren her. Jeg holdt fartsgrensen hjem, og hva var det første jeg så? Mister N har fredagen fri, og hadde hentet ut den blå morgen-te-benken min!

 
Rosmarinen tok jeg inn igjen i kveld, jeg stoler ikke helt på våren ennå: det var tross alt is på postkassa til morgen i dag.

En annen ting som hører våren til, i tillegg til lukten av varm jord og alt det andre, er loppemarked. Men dessverre er det ingen i nærheten av Horten ennå.  
H-datter hadde for vane å si 'mamma da!' hver gang jeg forbarmet meg over gamle broderier og annet håndarbeide. Hun mener jeg synes så synd på de gamle håndlagede tingene at jeg feller en tåre hver gang jeg tenker på hvor mange timer det har tatt å lage dem, og så å havne på loppis... Noe som ikke er så langt unna sannheten. (Det postive er jo at andre blir glade over funnene!) Vel, dette 'mamma da' vippet raskt over til noe positivt fra den gangen jeg fant et nydelig gammelt lappeteppe i dobbeltsengstørrelse til henne. Det har hun i Oslo, men her er et annet jeg reddet fra søpla på loppis og har reparert litt, med nennsom hånd. Det er over grensa slitt, men det minnet meg så om Alice Walkers novelle 'Everyday Use'. (Fant denne litt rart formatterte utgv på nettet, vet ikke noe om copyrighten)
Sentimental, mye? *g*


Riktig god helg til alle der ute!!!

1 comment:

Marias skriblerier said...

Hei! Takk for kommentar på bloggen min. Ang. malingen jeg bruker: Noen ganger bruker jeg vannløselig maling, andre ganger oljemaling. På den turkise kommoden brukte jeg vannbasert maling!

Ønsker deg en fin søndag!